Εκπαιδευτικές εφαρμογές
του Αρχείου Δημήτρη Ροντήρη

    Στον διαδικτυακό εκπαιδευτικό χώρο του Αρχείου Δημήτρη Ροντήρη, το αρχειακό υλικό αξιοποιείται στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της δημιουργικότητας και της απόκτησης νέων γνώσεων, με στόχο να δώσει στους νέους επισκέπτες όχι μόνο μία εικόνα του θεάτρου και της δραστηριότητας γύρω απ’ αυτό, αλλά κυρίως να διευρύνει τις αναζητήσεις και τις προσλαμβάνουσές τους.

   Στις τρεις πρώτες ενότητες, («Ο Δημήτρης Ροντήρης και η αρχαία ελληνική τραγωδία», «Οι περιοδείες του Πειραϊκού Θεάτρου» και «Ο Δημήτρης Ροντήρης στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά»), οι πληροφορίες για την καλλιτεχνική δραστηριότητα του σκηνοθέτη εντάσσονται στο πλαίσιο της εποχής στην οποία αναπτύχθηκε το έργο του, με άξονες την ιστορία, τη γεωγραφία, τα εικαστικά και την θεατρική αρχιτεκτονική. Η τέταρτη ενότητα παρέχει εκπαιδευτικά βίντεο και παιχνίδια με σκοπό την εμπέδωση της γνώσης και την ενίσχυση της δημιουργικότητας.

    Οι εκπαιδευτικές εφαρμογές μπορούν να χρησιμοποιηθούν αυτόνομα από απόσταση, όπως έχει γίνει απαραίτητο λόγω των νέων συνθηκών, ωστόσο τις φανταζόμαστε κυρίως ως πρώτη ύλη, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί σε μία διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία – εξάλλου το θέατρο παραμένει πάντα μία ζωντανή, συλλογική εμπειρία μέσα από την οποία μαθαίνουμε να συνυπάρχουμε αναπτύσσοντας την κριτική σκέψη, τις δεξιότητες της συνεργασίας και το σεβασμό προς την σωματική και πνευματική οντότητα των άλλων. Έχουμε την πεποίθηση πως οι Εκπαιδευτικές Εφαρμογές του Αρχείου Δημήτρη Ροντήρη μπορούν να ενθαρρύνουν την προσωπική έκφραση, μαζί με τη δημιουργική προσέγγιση της γνώσης και την ανάπτυξη της φαντασίας.

   Στην πρώτη ενότητα εστιάζουμε στο αρχαίο δράμα. Στην εισαγωγή παρέχονται πληροφορίες που αφορούν στην αρχαία τραγωδία και τα επιμέρους στοιχεία της, οι οποίες βασίζονται στις προσωπικές σημειώσεις του σκηνοθέτη. Οι απόψεις αυτές αντανακλούν τη δική του καλλιτεχνική προσέγγιση, ενώ φωτίζουν μια καθοριστική στιγμή στην ιστορία των σύγχρονων προσεγγίσεων του αρχαίου δράματος. Ακολουθεί μια επισκόπηση της ιστορίας των παραστάσεων, για κάθε μια από τις τραγωδίες που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Ροντήρης με το «Πειραϊκό Θέατρο». Σκοπός είναι να αναδειχθεί το θέατρο ως μία ζωντανή τέχνη της παράστασης ενταγμένη στο πολιτισμικό της περιβάλλον, δίνοντας έτσι αφορμή για ένα ταξίδι μέσα στην ιστορία. Οι πληροφορίες για τις παραστάσεις συνδέονται με το ψηφιακό υλικό του αρχείου, αλλά και με εξωτερικές πηγές στο διαδίκτυο, ώστε να σχηματιστεί μία κατά το δυνατόν ολοκληρωμένη εικόνα και να αναδειχθεί το ιστορικό πλαίσιο. Η ενότητα αυτή απευθύνεται σε όσους ενδιαφέρονται για την ιστορία του θεάτρου, καθώς και στους εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να κατευθύνουν τους μαθητές / μαθήτριες προς την ιστορική έρευνα, με στοχευμένες αναζητήσεις και εργασίες μέσα από το αρχειακό υλικό.

   Στη δεύτερη ενότητα παρουσιάζονται οι 19 περιοδείες του «Πειραϊκού Θεάτρου» κατά την διάρκεια της δεκαετίας 1959-1968. Η συστηματική καταγραφή των παραστάσεων μέσα από τις σημειώσεις του σκηνοθέτη, τις φωτογραφίες, τα ημερολόγια περιοδείας, το ενημερωτικό υλικό, τον Τύπο και την βιβλιογραφία, αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο τόσο για τους ερευνητές με ειδικό ενδιαφέρον όσο και για τους απλούς επισκέπτες. Τα ταξίδια του θιάσου γίνονται αφορμή για μία εικονική περιήγηση στον ψηφιακό χάρτη και ένα φανταστικό ταξίδι στον κόσμο. Μέσω της εφαρμογής GoogleEarth παρουσιάζονται τα αρχαία θέατρα της Μεσογείου, αλλά και σημαντικά θέατρα της Ευρώπης και της Λατινικής Αμερικής όπου εμφανίστηκε το «Πειραϊκό Θέατρο». Η ενότητα αυτή απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές / μαθήτριες Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.

    Στην τρίτη ενότητα με τίτλο «Ο Δημήτρης Ροντήρης στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά» γίνεται η παρουσίαση των παραστάσεων του «Πειραϊκού Θεάτρου» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, αλλά και μια αρκετά εκτενής εικονική ξενάγηση στους χώρους του θεάτρου. Στη ενότητα αυτή διερευνώνται οι ιδιαιτερότητες του θεατρικού κτιρίου, τα βασικά χαρακτηριστικά της σκηνής και η ένταξη και η λειτουργία του θεάτρου στην πόλη, ως βασικό οργανικό μέλος του κοινωνικού της ιστού. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές / μαθήτριες Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.

   Τα εκπαιδευτικά βίντεο παρουσιάζουν επιμέρους στοιχεία της θεατρικής δραστηριότητας: τη σκηνογραφία, το θεατρικό κοστούμι, τη σύνθεση ενός θεατρικού προγράμματος και την θεατρική κριτική. Ενώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν ατομικά μέσω του διαδικτύου, στοχεύουν κυρίως στην ενθάρρυνση της ομαδικής εργασίας με φυσική παρουσία. Μέσα από την βιωματική μάθηση και την εναλλακτική προσέγγιση των αντικειμένων, βοηθούν την εξερεύνηση των επιμέρους στοιχείων της παράστασης, όπως είναι τα εικαστικά, η μουσική, ο λόγος, η κίνηση του σώματος, η ικανότητα έκφρασης. Ο εκπαιδευτικός – εμψυχωτής μπορεί να τα χρησιμοποιήσει για να κατευθύνει και να ενθαρρύνει τα μέλη της ομάδας, ώστε να εμβαθύνουν και να διευρύνουν το αντικείμενο, ανάλογα με τις δυνατότητες, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές / μαθήτριες Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.

  Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια τέλος απευθύνονται σε παιδιά κάθε ηλικίας, αλλά και σε μεγάλους που επιθυμούν να «ψυχαγωγηθούν» και να αξιοποιήσουν δημιουργικά το χρόνο τους, φρεσκάροντας τις γνώσεις τους γύρω από το θέατρο και την παράσταση.

    Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων θα ενημερωθούν σχετικά με ημερίδες και εκπαιδευτικά σεμινάρια που θα οργανωθούν για το σκοπό αυτό, ώστε σταδιακά, οι εκπαιδευτικές εφαρμογές, μέσα από τις απαραίτητες ζυμώσεις, να εμπλουτιστούν με νέες ιδέες και προτάσεις. Τα έργα των μαθητών / μαθητριών που θα συμμετέχουν, θα αναρτώνται στον ειδικό εκθεσιακό χώρο της ιστοσελίδας μας.

    Η πρόσβαση και η συμμετοχή στις Εκπαιδευτικές Εφαρμογές του Αρχείου Δημήτρη Ροντήρη είναι δωρεάν για όλους.