Α. Εθνικό Θέατρο
Ο Δημήτρης Ροντήρης σκηνοθέτησε για πρώτη φορά τον Ιππόλυτο του Ευριπίδη τον Ιούλιο του 1937 στο Ηρώδειο.Τα σκηνικά ήταν του Κλεόβουλου Κλώνη, τα κοστούμια του Αντώνη Φωκά και η μουσική του Δημήτρη Μητρόπουλου. Σ΄αυτές τις πρώτες παραστάσεις τον Ιππόλυτο ερμήνευσε ο Αλέξης Μινωτής και τη Φαίδρα η Κατίνα Παξινού. Η παράσταση επαναλήφθηκε τα επόμενα χρόνια και ταξίδεψε στο φεστιβάλ του Wisbaden στη Γερμανία.
Το 1954 ο Ιππόλυτος παίχτηκε στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Ήταν μία γενική δοκιμή πριν την επίσημη έναρξη του Φεστιβάλ των Επιδαυρίων, το επόμενο καλοκαίρι. Τον Ιππόλυτο ερμήνευσε ο Αλέκος Αλεξανδράκης, τον Θησέα ο Θάνος Κωτσόπουλος και τη Φαίδρα η Έλσα Βεργή.
Το 1955 αποτελεί ορόσημο για τις παραστατικές τέχνες στην Ελλάδα καθώς ιδρύονται δύο κορυφαίοι πολιτιστικοί θεσμοί: το Φεστιβάλ Αθηνών και το Φεστιβάλ Επιδαύρου είναι ενεργά μέχρι σήμερα και έχουν αποκτήσει διεθνή ακτινοβολία. Ο Ιππόλυτος θα συμμετάσχει και στις δύο διοργανώσεις.
Β. Πειραϊκό Θέατρο
Ύστερα από 10 χρόνια ο Ιππόλυτος του Δημήτρη Ροντήρη θα επιστρέψει στο αργολικό θέατρο με τον ίδιο πρωταγωνιστή, σε μία παράσταση αφιερωμένη στην μνήμη του Δημήτρη Μητρόπουλου. Από εκεί θα ξεκινήσει μία σειρά περιοδειών εντός και εκτός Ελλάδας που θα κρατήσει μέχρι το 1968 και θα περιλαμβάνει πολλούς σημαντικούς σταθμούς.
Το 1966-1967 η παράσταση θα περιοδεύσει σε διάφορα αρχαία θέατρα της Ελλάδας και στην Κύπρο. Τον Ιππόλυτο θα ερμηνεύσει ο Κώστας Γαλανάκης και τη Φαίδρα η Μαρία Μοσχολιού.
Δύο χρόνια αργότερα ο Ιππόλυτος θα ξεκινήσει από την Ισπανία και την Πορτογαλία και μετά διασχίσει τον Ατλαντικό: θα γυρίσει όλη τη Λατινική Αμερική και θα ταξιδέψει ακόμα στις Ηνωμένες Πολιτείες και στον Καναδά (1968). Τον Ιππόλυτο ερμηνεύουν ο Κώστας Γαλανάκης και ο Χρήστος Φράγκος και την Φαίδρα η Έλσα Βεργή και η Κρινιώ Παππά.
Ο Ιππόλυτος ονομάζεται «στεφανηφόρος» απ’ το στεφάνι, που αφιερώνει στην Άρτεμη, τη θεά της παρθενικής αγνότητας, την οποία λατρεύει σαν την πιο μεγάλη από τις θεές. Επειδή όμως έδειξε ασέβεια προς την Αφροδίτη, η θεά του κάλλους του ετοιμάζει μια τρομερή καταστροφή. Εμπνέει έρωτα γι’ αυτόν στη μητριά του τη Φαίδρα², που κάνει ότι μπορεί για να κρύψει το φοβερό της πάθος. Η Τροφός της όμως αποκαλύπτει το μυστικό στον Ιππόλυτο, ο οποίος στο άκουσμά του καταλαμβάνεται από φρίκη και αγανάκτηση.
Η Φαίδρα ατιμασμένη δε μπορεί πια να ζήσει και αυτοκτονεί. Αφήνει όμως ένα γράμμα για τον Θησέα, στο οποίο συκοφαντεί τον προγονό της ότι τάχα θέλησε να ατιμάσει τη συζυγική τιμή του πατέρα του. Ο Θησέας έξω φρενών καταριέται και εξορίζει τον Ιππόλυτο ο οποίος ορκίζεται στο Δία ότι είναι αθώος. Ο νέος φεύγει από την Τροιζήνα και λίγο αργότερα εμφανίζεται ο αγγελιαφόρος και φέρνει την είδηση του τραγικού του θανάτου. Ο Θησέας μαθαίνει την αλήθεια από την Άρτεμη και θρηνεί απελπισμένα.
¹ Μπορείς να διαβάσεις τον Ιππόλυτο εδώ
² Μπορείς να διαβάσεις για τον μύθο της Φαίδρας εδώ
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.