Ο Δημήτρης Ροντήρης σκηνοθετεί τους Πέρσες του Αισχύλου σε τρεις διαφορετικές παραγωγές.
Η πρώτη είναι στο Εθνικό Θέατρο και η πρεμιέρα δίνεται τον Οκτώβριο 1939, στο θέατρο της οδού Αγίου Κωνσταντίνου. Η παράσταση θα επαναληφθεί πολλές φορές μέχρι και το 1950. Αξίζει να δούμε κάποιους από τους σταθμούς αυτής της πορείας.
Τον Νοέμβριο του 1940 οι παραστάσεις δίνονται στο θέατρο Παλλάς της οδού Βουκουρεστίου γιατί διέθετε ”ασφαλές καταφύγιο”¹.
Τον Ιούλιο του 1947 το Εθνικό Θέατρο θα εμφανιστεί στο αρχαίο θέατρο της Ρόδου, λίγους μήνες μετά την παράδοση της στρατιωτικής διοίκησης της Δωδεκανήσου στο Ελληνικό Κράτος . Ταξιδεύει επίσης στην Κύπρο και στην Αίγυπτο.
Το 1948, κι ενώ η Ελλάδα σπαράσσεται από τον Εμφύλιο, το Εθνικό δίνει παραστάσεις με τους Πέρσες, όχι μόνο στο θέατρο της οδού Αγίου Κωνσταντίνου αλλά και σε νοσοκομεία και στρατόπεδα. Η κάθε μία από τις αντιμαχόμενες πλευρές βλέπει το νόημα του έργου διαφορετικά.
Το 1958 ο Δημήτρης Ροντήρης θα σκηνοθετήσει τους Πέρσες με το Πειραϊκό Θέατρο στον λόφο της Καστέλας, στον Πειραιά. Οι θεατές μπορούσαν να δουν τα φώτα της Σαλαμίνας πίσω από την υπαίθρια σκηνή.
Λίγους μήνες αργότερα οι Πέρσες του Πειραϊκού θεάτρου ταξίδεψαν στο Βελιγράδι και στο Βισμπάντεν και επέστρεψαν στην Ελλάδα για μία τελευταία εμφάνιση στο Ηρώδειο.
To 1966 ο Δημήτρης Ροντήρης σκηνοθέτησε το έργο στα Ιταλικά (I Persiani) με Ιταλούς ηθοποιούς, προσκεκλημένος της Academia Olimpica di Vicenza στο περίφημο Teatro Olimpico στη Βιτζέντζα της Ιταλίας.
Την επόμενη χρονιά, ξανά με το Πειραϊκό Θέατρο, οι Πέρσες ταξίδεψαν σε διάφορα αρχαία θέατρα της Ελλάδας και στην Κύπρο.
¹ Υπάρχουν ακόμα καταφύγια σε κτίρια της Αθήνας. Περισσότερες πληροφορίες γι΄αυτή τη μυστική υπόγεια πόλη μπορείς να δεις εδώ
Στους Πέρσες τη μόνη σωζόμενη ελληνική τραγωδία με ιστορικό θέμα, ο Αισχύλος πραγματεύεται τη νίκη των Ελλήνων στη ναυμαχία της Σαλαμίνας το 480 π.Χ.. Το έργο παρουσιάστηκε στο κοινό της Αθήνας το 472 π.Χ., οκτώ μόλις χρόνια μετά².
Η δράση της όμως δεν τοποθετείται στην Αθήνα αλλά στα Σούσα την «χρυσή» πρωτεύουσα της Περσίας, όπου εμφανίζονται οι Πέρσες να περιμένουν με αγωνία τα νέα από την Ελλάδα. Ο Αισχύλος επιλέγει να διηγηθεί την ιστορία από την πλευρά των ηττημένων.
Εκφράζονται κακά προαισθήματα και φόβοι από τον Χορό των γερόντων και την μητέρα του Ξέρξη Άτοσσα, ενώ ο Άγγελος που καταφθάνει περιγράφει τη συντριβή των Περσών και τη νίκη των Ελλήνων. Ακολουθεί θρήνος και επίκληση του νεκρού βασιλιά Δαρείου, εμφάνιση του φαντάσματός του και τέλος ο ερχομός του νικημένου, κουρελιασμένου Ξέρξη, που οδύρεται μαζί με το Χορό για την ταπείνωση και τον χαμό του στρατού και της δόξας του.
¹ Μπορείς να διαβάσεις τους Πέρσες εδώ
² Περισσότερες πληροφορίες για το σημαντικό αυτό ιστορικό γεγονός εδώ
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.